onsdag den 26. november 2008

Jeg får S-T-R-E-S-S

Hvis der er noget der kan tænde mig fuldstændig af og give mig stress-symptomer, så er det folk der udtaler sig om strAss i medierne. 
De taler om symptomer, årsager og følgesygdomme - og jeg kan slet ikke følge med, fordi jeg hele tiden lader mig distrahere af måden de siger det på: strAss - med a som i Randers og lagkage.
Hold så op med det!

Det hedder strEss -  det er med E og udtales ['stræs]

Børn må gerne sige strass - men ikke overlæger!
Ligesom det bare ikke er klædeligt for voksne mennesker 
at sige bellder (i stedet for billeder) og føddelsdag (i stedet for fødselsdag). 

Der er sikkert også meget jeg selv udtaler eller staver forkert. Er i så ikke søde at rette mig? Det er da forfærdeligt at ens familie/venner kan lade en gå igennem livet med en udtalefejl som strAss. Det svarer jo nærmest til at gå 5 år på universitetet med et stykke brugt toiletpapir klistret fast til skosålen.

5 kommentarer:

Ellen sagde ...

Ok, altså - når nu du insisterer...
det hedder "yndlings-" et-eller-andet. Ikke "ynglings-". En yngling er en ung mand;-)
Men ellers er det da en fin blog, du har; sprogligt og andet :o)
Jeg værner også meget om sproget - det irriterer mig bl.a. at man ikke kan høre forskel på, om der bliver sagt lærer eller læger.

Vita sagde ...

Hej Ellen... skønt! Og tak. Haha.
Ja det er en af de gode jeg kan, den der med yndling og yngling. Og så har jeg meget svært ved det der med at ligge og lægge. Men jeg øver mig meget!

Lotten sagde ...

Eller hvad med himbær i stedet for hindbær? Og hångklæder i stedet for håndklæder?

Misspippi sagde ...

Hvad med "ivel", "Sofanen" og "igåss" gæt selv hvad de betyder.
Jeg er bare "Dosk" til ordsprog...dem vender jeg godt og grundigt rundt på... Til min families fornøjelse ;-)

Mette sagde ...

Jeg fandt lige den her på en psykologs hjemmeside: http://www.psykisksundhed.dk/stress
Hvad er stress og behandling af stress, jeg synes det er meget interessant.