onsdag den 3. december 2008

Juletraditioner

Endelig blev det december. Jeg har virkelig glædet mig i år. Efter et par stille juleaftner, blev der pustet liv i den gode gamle juleforventning igen sidste år. Klaus’ frieri til Michelle satte et smukt punktum for en dejlig aften.

Dorte har været syg over en uge nu. Og jeg falder bare sammen som en slatten karklud, når jeg kommer hjem fra arbejde. Men i går rullede vi julekasserne frem fra under sengen. Når man som Dorte og jeg bor virkelig småt, så kræver det lidt omtanke. Der skal pakkes noget nips væk, før juletingene kan få lov at komme frem. Og traditioner omkring julepynt har vi også. Ud fra det antal kvadratmeter vi har til rådighed, vil jeg gerne indrømme vi har temmelig mange. 

Faktisk har vi rigtig mange traditioner ved juletid i min familie. Og det er trygt. Smukt. Vidunderligt!!!


Der er mine små porcelænsbørn til små julelys. Jeg fik dem i min røde nissestøvle en jul da jeg var barn. Og de har ikke veget pladsen som mit yndlingsjulepynt siden. Jeg synes stadig de er bedårende.


Der er julekoret som Dorte har arvet fra tante. De har selvfølgelig deres faste plads på tantes bogreol. Og ikke nok med det, de har også deres faste pladser i koret. 


En af de sjovere traditioner er den årlige julekalender fra Onkel Flemming og Tante Jette. En noget grå og trist julekalender, med et væld af triste personager. Hver dag klister man en farvestrålende brik på og ender juleaften med den gladeste og sjoveste flok. Julekalenderen plejer at komme sidst i november og Dorte skønner det til at være en tyve år gammel tradition. En meget elsket en af slagsen.

Ingen kommentarer: