lørdag den 31. januar 2009

The Curious Case of Benjamin Button (2008)



Filmen er instrueret af David Fincher (det er ham med Seven og Fight Club). Den er tværet ind i Oscar-nomineringer. Hele 13 af slagsen. Og jeg har virkelig svært ved at finde ud af, hvad jeg skal mene om både det og filmen. 

Historien er sådan en lille fiffig en, om Benjamin (Brad Pitt) der fødes ældgammel af udseende. Han mor dør i barselssengen og faderen, der synes han er et monster, efterlader ham på et dørtrin.  Man følger Benjamin fra fødsel til død. Man ser ham ældes indvendig og blive yngre og stærkere udvendig. Det hele flettes sammen med historiske begivenheder og en kærlighedshistorie. 

Benjamin møder sit livs elskede Daisy (Cate Blanchett) på det plejehjem hvor han vokser op i kærlige omgivelser. Hun kommer der som lille pige, for at besøge sin bedstemor. De mødes under spisebordet i stuen. Den lille rødhårede gennemsigtige pige og ham den lille knægt klædt i en gammel mands krop. 

Kærligheden og magien er til stede. Timingen er nærmest ikke-eksisterende. De følges aldrig ad, på trods af at de er jævnaldrende. Hun ældes, han bliver yngre og smukkere. 

Historien fortælles af Daisys datter. De befinder sig på et hospital. Daisy er døende og på dødslejet synes hun, der er nogle ting datteren skal vide. 

Hvad er det så der er med den film? Den er lang! Som i laaaaaaaaang. Billederne er smukke. Make-upen er helt fantastisk. Brad Pitt og Cate Blanchett er et umage par. Men i denne film virker det troværdigt. Det er bare ligesom om der mangler et eller andet. Den forbliver ligesom bare i den der blankpolerede amerikanske tilstand. De små klip til "fortælleren" på plejehjemmet er så unødvendige og virker bare forstyrrende. De får mig til at miste grebet hver gang jeg bare er ved at lade mig rive med en lille smule. Lidt som de forbande reklamepauser i film på visse kanaler. 

Jeg synes hverken Brad Pitt eller Cate Blanchett giver sig selv fuldt ud i denne film . De er smukke. Jeg mener - come on - Cate Blanchett. Den kvinde er lavet af elfenben og engelstøv. Men jeg har set begge to præstere smukkere og mere gribende end dette. 

13 nomineringer er skudt langt over målet i min optik. Jeg kan godt se ideen med en nominering for make-up. Den holder virkelig. Men resten? Ikke hos mig.

n n n n n (3 ud af 6)

6 kommentarer:

mortil9 sagde ...

Hva'?? Har du haft tid til at gå i bio?? Jamen altså....heldige dig!
Om der er grobund for så mange nomineringer ved jeg intet om - alle der siger noget om denne film siger at den er laaaang - og dét er min tid bare for kort til! ;0)

Berliner brosten sagde ...

Vi overvejer også hele tiden om vi skal ind og se den.
Jeg er jo fx. slet ikke til Cate Blanchett, så hellere Brad Pitt - som er en af de få mænd som jeg gerne kigger på, haha. Den har egentlig fået ganske god kritik hernede.
Vil du anbefale den eller ej?
Eller kan man vente til den kommer på dvd, hvor man kan spole lidt frem...:-)

Vita sagde ...

Mortil9: jeg snyder - har set den herhjemme i sengen.

Berliner: jeg vil klart anbefale den. Og jeg tror helt sikkert biografens mørke vil gøre noget godt for filmen. Og hvis du er til Brad Pitt, så skal du da se den.
Jeg synes det er en god film - men jeg synes bestemt ikke den er til 13 oscars. At den har fået så mange nomineringer gør mig ærlig talt lidt nervøs i forhold til de andre nominerede film og deres standard.

Berliner brosten sagde ...

Du har set den hjemme i sengen? Aha aha! ;-)
Jamen, så må vi lige få taget os sammen til at gå ind og se den.
Apropos hjemme i sengen - ser i TLW?

Vita sagde ...

Berliner: vist ser vi da L-word. :-D

mortil9 sagde ...

WOW - ja, ja det er jo ikke alle der er SÅ heldige...;0)