torsdag den 1. januar 2009

Det levende slot



I går fandt jeg Hayao Miyazakis "Det levende slot" (2004) på tilbud i Brugsen. Jeg havde ikke set den før, men har stor stor kærlighed til hans anden prisbelønnede film "Chihiro og heksene". 

Tegningerne er fantastiske. Fra start til slut sidder jeg med åben mund og hamrende hjerte. Tempoet er roligt og figurerne er betagende. Historien har også morale. Men den ligger på et højere plan. Et mere åndeligt plan. Der er langt fra Miyazaki til Disneys polerede univers. Og det er absolut ikke dårligt. Tværtimod. 

Så hvis du har lyst til en film, der ikke kun åbner dine øjne - men også dit hjerte - så er Miyazaki lige for. 

2 kommentarer:

Marina sagde ...

Jeg er bare SÅ vild med den film der vistnok er lavet over en hel fantastisk bog der bare aldrig er slået an i Danmark (men sådan er det nu mærkeligt nok med masser af fantastiske børnebøger). Heldigvis var min ældste datter også fascineret så jeg fik lov at se den på allerbedste måde: i selvskab med et barn.

Glæd dig, der er så mange ting hvis magi først for alvor lader sig fange når man kan se dem igennem et barns øjne.

Vita sagde ...

Marina: det du beskriver i forhold til børn er jo lige præcis noget af det jeg glæder mig allermest til. At lære hende at kende og se verden gennem hendes øjne.

Du har ret. Jeg er også ret sikker på den er lavet efter en bog. Det er en dejlig afveksling til Disney :-)