lørdag den 21. februar 2009

The Reader (2008)


Vi er i Tyskland 13 år efter anden verdenskrig. Da 15-årige Michael (David Kross) bliver syg af Skarlagensfeber på vej hjem fra skole, får han hjælp af den reserverede, men omsorgsfulde Hannah (Kate Winslet).

Da han flere måneder senere rejser sig fra sit sygeleje, opsøger han Hannah for høfligt at sige tak. Den unge skoleknægt og den over dobbelt så gamle kvinde indleder et erotisk forhold. Han opsøger hende efter skoletid, hvor han læser højt for hende af sine skolebøger. Hun kvitterer lidenskabeligt med erotik der besætter hans hjerte.

Pludselig en dag er hun væk. Ingen spor er efterladt, undtagen dem i Michaels sjæl.

Næsten et årti senere følger Michael, som ung jurastuderende, en retssag, hvor en hel række kvinder, der under krigen arbejde for Nazisterne, anklages for massemord på jødiske kvinder. En af de anklagede kvinder er Hannah.

Michael krymper sig på bagerste række. Han har en hemmelighed, som pludselig er endnu mere apparte. Hannah har også en hemmelighed. Den får hende til at erklære sig skyldig. Michael sidder inde med viden, der formentlig ville kunne mildne hendes livstids-straf. Men han handler ikke.

Han hjælper hende dog alligevel gennem fængselsforløbet på sin egen ubehjælpelige facon. Tilgivelsen for hendes forsvinden kommer dog aldrig.

Jeg er ret begejstret for den her film. Jeg synes historien er spændende. Og jeg synes de små nuancer af moral, sandhed, fortielse og straf er fortrinligt skildret i denne film. Kate Winslet er både smuk og dygtig. Og samspillet med den kun 18-årige David Kross er ærligt og sårbart. Skildringen af forholdet mellem den unge mand og den ældre kvinde fungerer bare. Det virker hverken anstødeligt eller stift. Men derimod altopslugende og fortærende.

Det er dog som om filmen er knækket over på midten. Delen før retssagen og delen efter. Der er på en måde et kvantespring mellem den unge Michael og den ældre (spillet af Ralph Fiennes) som inde i mit hjerte ikke rigtigt fik fodfæste. Jeg skyder skylden på Fiennes.

Jeg synes bestemt det er en seværdig film!

Kate Winslet vandt både en BAFTA-award og en golden Globe for rollen i denne film. Hun konkurrerede blandt andet med sig selv i denne kategori, da hun også var nomineret for Revolutionary Road. Jeg glæder mig til at se, om hun høster noget for sin oscar-nomination i år. Selvom jeg ud fra de film jeg HAR set hælder voldsomt til Melissa Leo for Frozen River.

Filmen er instrueret af Stephen Daldry og er nomineret til 5 oscars

  • Kate Winslet - Performance by an actress in a leading role
  • Cinematography
  • Directing
  • Best picture
  • Adapted screenplay

n n n n n (5 ud af 6)

Ingen kommentarer: