lørdag den 18. april 2009

Venezianske Canneloni

Fra kanten af køkkenbordet. Bag midtjyske plankeværk og ligusterhække bringer vi her endnu en af fruerne Jørgensens favoritter:
Fra kogebogen "Vegetarisk køkken" af Kirsten Skaarup.
Bogen er fra 1982!!! Men den holder stadig.

Løg, hvidløg, squash, champignon og blegselleri svitses

Tomatsovsen simrer.

Fyldet rulles i de friske pastaplader og lægges i tomatsovsen.

Det overskydende fyld og det sidste tomatsovs hældes over. 
Dækkes med mozarella.

Her er vores lille bitte bordovn. Det er hvad der er plads til på 40 kvm. 
Men den kan godt rumme et ildfast fad i normal størrelse.

Lige taget ud af ovnen.

Sådan. Venezianske cannelloni med ydmyg salat (med agurk og æble) og hvidløgsdressing.


jeg lavede den nogenlunde sådan her:

1 pakke friske lasagneplader 
1 fennikel
2 løg
olie
2 fed hvidløg
250 gr champignon
1 squash
3 stilke blegselleri
1-2 tsk oregano
2 dåser hakkede øko tomater
kogevand fra fennikel
2 spsk. frisk basilikum
1 pose revet mozarella
salt og peber

Fenniklen deles i fire dele og koges mør i ca. 10 minutter. Gem kogevandet. Tomaterne hældes i en gryde sammen med 2 dl. af kogevandet fra fenikkelen. 1 tsk salt og et nip sukker. Lad det simre en halv time. Hak basilikum og kom i de sidste par minutter. Smag sovsen til. 
Imens sovsen simrer snittes løg og hvidløg.  Svits det stille og roligt i olie. Tilsæt de øvrige fintsnittede grøntsager. Blegselleri, den kogte fennikel, squash og champignon. Smag til med oregano, salt og peber. 

Hæld 2/3 af tomatsovsen i et ildfast fad. Del den laaange rulle frisk pastaplade i ca. 10 stykker. Fordel fyldet på pastapladerne. Rul dem sammen og læg dem tæt sammen i sovsen. Fordel det resterende fyld og resten af tomatsovsen over. Drys med Mozerella. 

Gratineres i ovnen ca. 25-30 minutter ved 200 grader.

Grøn salat og hvidløgsdressing er et must som tilbehør!


Man kan bruge tørrede canneloni-rør. Og til tomatsovsen bruger man oprindeligt friske tomater. Men tomatsæsonen har ikke sat ind endnu. Så tomater på dåse smager langt bedre - især hvis de får tid til at simre lidt. Og så er det bare lækrere med frisk mozarella. 


2 kommentarer:

Klidmosteren sagde ...

Mums, det er lige noget for mig :-)
Hvad er det for nogle kasser du skal til at ha´? Jeg får dogmekassen og den er jeg rigtig glad for.
Glad hilsen
Malou

Vita sagde ...

hej Malou.
Vi får allerede monsterfrugtkassen hver anden uge. Den har jeg skiftet ud med stor frugtkasse. For der er faktisk mange af de der ekstra lækkerier i monsterkassen vi ikke får spist fordi de ikke falder i vores smag.
Så har jeg bestilt kukkassen og stor basiskasse som så kommer på skift. Jeg har valgt at starte ud med de to. Fordi de er simple og med grøntsager der er "nemme". Dogmekassen har vi haft tidligere. Den er lige "svær" nok for mig :-)
Nu håber jeg bare jeg kan finde ud af at kaste mig ud i at kreere noget ud af mit eget hoved!