fredag den 24. juli 2009

Dagpleje



Her i Låsby findes der ingen vuggestuer. Så hvis vi skal have Erna Marie passet, så kan vi kun vælge dagpleje. Og vi HAR valgt og vi HAR fået plads på ventelisten til både første-prioritet i dagpleje og børnehave. 

Der var nu ikke meget hjælp at hente i forhold til at vælge dagplejer. Faktisk overhovedet ingen. Som i NADA! Der findes ikke nogen liste over hvor mange dagplejere der findes i Låsby, eller hvor de bor og da slet ikke en indikation af hvem de er og hvilke værdier de har i forhold til deres daglige arbejde med børn. 

Er de til friluftsliv, musik, dans, fingermaling, vandplaskeri, tv-kiggeri, klassisk musik, frie tøjler eller kæft trit og retning?

Jeg er fuldstændig uforstående over, at der ikke gives bare en en flig af mulighed for, at man har noget at vælge ud fra. Men det er lukket land. Måske hører man noget fra andre mødre i byen. Men hvis man nu er tilflytter og spritny i lokalområdet, så har man heller ikke den mulighed. 

Man forventes bare gladeligt at aflevere sit barn til et fremmed u-uddannet menneske ca. 8 timer om dagen. Ja tak. 

Nu er vi et optimistisk og tillidsfuldt ægtepar. Vi har håndplukket vores førsteprioritet. En dejlig kvinde (tror vi nok), der har tre dejlige (tror vi nok) børn, den ene helt jævnaldrende med vores egen skrubbe og faktisk også en lækker mand (tror vi nok). Hun kommer dagligt forbi vores vindue med barnevogn og unger på slæb. Og hun appellerer til vores moderhjerter. Så vi sætter vores lid til vores "fornemmelser". To mødre kan næppe tage fejl ;-)


Hvis vi kunne, ville vi vælge en vuggestue. Der er uddannet personale, der er en pædagogisk retning, der er lærerplaner, der er flere voksne at vælge imellem for barnet, det samme gælder legekammerater. 

Der er til gengæld også større risiko for at blive syg, og for at blive glemt i mængden eller pga. de elendige normeringer, eller pga. ego-forældre der kræver pædagogerne på en sådan måde at tiden går fra børnene.


Fordele og ulemper. I læssevis. 
Om vi har valgt rigtigt - det kan vi jo først fortælle bagefter. 


8 kommentarer:

Lisbeth sagde ...

Jeg kender dilemmaet. Vores ældste var desværre uheldig at starte med en dagplejer, der bare slet ikke passede til os. Kommunen håndterede det rigtigt dårligt. Da vi flyttede til anden kommune af andre årsager, fik vi dog en dejlig dagplejer.
Vores yngste starter af samme årsager i byens eneste vuggestue her 1/8. Jeg har ikke lyst til igen at overlade et barn til en ikke-uddannet. Men det er som at spille i lotteriet. Man kan være heldig eller det modsatte. Jeg håber det første for jer. Husk at lytte til mavefornemmelsen. Har I det godt med dagplejemoderen, så har Erna Marie det også..

godt spørgsmål sagde ...

Det lyder da fuldstændig ude i hampen at der som det aller mindste ikke engang er en liste?!!??
Det er sq da ikke lige meget hvem man overlader sig barn til!

EJ, det lyder bare helt vildt og jeg kan godt forstå I måske har været lidt frustrerede...

(hvad bærer I i?)

Vita sagde ...

hej Lisbeth. Du kan tro vi håber vores mavefornemmelse er rigtig. Men det er jo ikke til at vide. Og fordi vi kan lide dagplejeren er det jo heller ikke sikkert vores barn kan. Men det er da en god start. Men man kan jo heller ikke vide om vuggestuen er god. Det kommer jo an på pædagogerne der.

Glæder mig bestemt ikke til det bliver nødvendigt at aflevere mit elskebarn. Men det er jo nødvendigt når man er en moderne familie med to jobs.

Nu håber vi bare vi får vores ønske mht. dagplejer. Så er vi godt i vej!

Kh. Vita

Vita sagde ...

Hej Godt spørgsmål

Ja er det ikke lidt mærkeligt at der ingen info er tilgængelig. Det synes vi.

På billedet bærer vi Erna Marie i en helt almindelig BabyBjörn. Vi har både en ringslynge og en peanutshell. Men vi kan ikke finde ud af at bære i nogen af dem. Desværre.

Måske vi når at lære det inden hun bliver for stor til slyngerne.

:-) Vita

Klidmosteren sagde ...

Åh, hun er 'cute as a button' :-)

Jeg håber at det er et godt sted I har fundet til hende.

Knus
Kikært

OG god bedring!

Vita sagde ...

hej Kikært

Tak :-)

Jeg håber det også. Og vi er næsten sikre på det er et godt sted. Men det er jo ikke til at vide, vel.

Knus Vita

lotte sagde ...

Hej... jeg kom tilfældigt ind på din side fordi jeg søgte efter et digt som jeg kunne bruge til en kær kollega (dagplejer ) som på torsdag har 35 års jubilæum...tænk hvor mange dejlige unger hun har haft mellem sine hænder...nusset og pusset og sendt godt på vej..et en god start på livet....
hos os dagplejer er vi som i siger ikke uddannet....nej..men vi har tid..masser af tid til DIT lille barn..tid til at give kærlighed,tryghed og hjemlighygge
men vi er også underlagt regler..vi har tilknyttet en pædagog som følger barnet på tæt hold ..... vi arbejder også med læreplaner som de gør i en vuggestue...
Jeg er selv dagplejer..har nu været det i 23 år... jeg elsker de små pus som kommer i mit hjem.....
jeg håber og ønsker for dig at du og din familie må få en rigtig god start hos jeres dagplejer.....mange hilsner Lotte

Vita sagde ...

Hej Lotte

Tak for din dejlige kommentar. Jeg blev rigtig glad for at læse dine ord. For de rummer jo netop det vi søger. kærlighed og tryghed.

Og siden jeg skrev indlægget er Erna Marie kommet på venteliste hos vores første prioritet. :-D

Det er dejligt du fortæller om lærerplaner og at i følges af pædagoger. Jeg har også snakket med en del voksne mennesker som stadig har kontakt med deres dagplejemor. Det er jo fantastisk :-)

Kærlig hilsen Vita