onsdag den 8. juli 2009

Gok gokkeloks vegetariske wraps med hjemmelavet salsa

Stærkt inspireret af et umådeligt dejligt besøg hos Dortes onkel HH i Sverige for år tilbage, bringes hermed opskriften på vores vegetariske ynglingswrap.

Man skal bruge... (for de visuelt orienterede)

De snittede grønstager svitses

Grøntsagerne iklædes creme fraiche

Fyld fordeles. Pakker pakkes.

Reven ost. Klar til at kommes i ovnen

Imens laves salsaen. Jeg "pelser" altid mine tomater.

Den færdige salsa


Ingredienser til wraps:

8 små hvedetortillaer
2 squash
1 aubergine
3 mindre peberfrugter (røde eller gule)
2 store spsk Tandoori krydderi (fra Santa Maria - den røde med elefanten)**
1 tsk karry
1 tsk paprika
1 tsk timian
salt/peber
4 spsk Cheasy Fraiche
Salt og peber
Olivenolie til stegning

**(dette er den VIGTIGE ingrediens)


Fremgangsmåde:
Skær auberginen i 1 cm tykke skiver. Salt den i 10 minutter. Skyl den og skær den i tern.
Skær squash og peberfrugt i tern. Svits grøntsagerne i olie på panden. De skal ikke være helt bløde, men må gerne have lidt bid. Tilsæt krydderierne. Svits ydeligere et par minutter. Tag panden af varmen og tilsæt creme fraiche under omrøring. 
Nu er fyldet klar. Fordel det på tortillaerne. Rul dem sammen eller lav små pakker. Læg dem i et ildfast fad. Drys med revet ost. Gratiner ca. 10 minutter i ovn ved 200 grader eller til osten er gylden. 


Imens kan man så lige lave en salsa

Gok Gokkeloks efterstræbte salsa (blandt familie og venner)

Ingredienser:
4 solmodne tomater
1 spsk olivenolie
1 spsk balsamicoeddike
1 tsk - 1 spsk Sambal Oelek
salt og peber

Fremgangsmåde:
Hak tomaterne meget fint. Tilsæt de øvrige ingredienser. Rør rundt.
Lad gerne trække lidt inden servering. 
Er i øvrigt fremragende som tilbehør i buffeter, til brunch og til hvad som helst...


Tips:
Jeg plejer at skære tomaterne i både og fjerne skralden. Jeg synes nemlig ikke tomatskind er nogen spændende smagsoplevelse. Og salsaen bliver også lækrere uden. Faktisk skræller jeg altid tomater (og peberfrugter) for jeg har fundet ud af at min mave tåler det bedre på den måde. 
Jeg bruger altid Go·Tan Sambal Olelek (her er et billede). Jeg har ædt mig gennem mange glas og synes smagen i denne er bedst for mig til madlavning. 



6 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Det ser rigtig skønt ud, det kunne jeg godt finde på at abe efter, jeg fik i hvert fald inspiration.
Mkh. Vibeke

Vita sagde ...

Hej Vibeke

Det lyder da dejligt. Det er jo det bedste når man kan inspirere andre.

Kan du have en dejlig dag!

Newyorkerbyheart sagde ...

Kære Vita!

Hvor ser det bare godt ud!! Tror at jeg bliver nødt til at tyvstjæle den opskrift (men skal selvfølgelig nok linke tilbage til dig *S*).

Bare lige et PS - den vigtigste ingrediens er jo faktisk kærlighed ;-)

Knus
Birthe

Vita sagde ...

Hej Birthe - min kære kloge koge kvinde!

Du har jo fuldstændig ret. Den vigtigste ingrediens i ALT er faktisk kærlighed.

Man kan ikke stjæle her!
Det ligger her jo for at blive brugt :-D

Kram Vita

Klidmosteren sagde ...

Kære Vita

Mums, med mums på - det er lige noget for mig :-)

Den salsa planker jeg lige med det samme!

Knus
Kikært

Vita sagde ...

Hej Kikært

Plank endelig. Prøver ihærdigt at lære min elskede søster at lave den skide salsa. Men hun nægter. For hun vil helst have den når jeg har lavet den. hun tror måske magien går af hvis hun lærer det selv ;-)