tirsdag den 14. juli 2009

Stegte ris og grøntsager a la gok gokkelok


Den nemmeste ret i verden (næsten) og en glimrende måde at få brugt en rest ris på eller de sidste grøntsager i bunden af køleskabet. 


I denne variation er brugt:

1 lille fintsnittet sommerhvidkål
3 gulerødder i "tændstikker" (det hedder sikkert et eller andet pænt... ikke Kikært??)
2 fed finthakket hvidløg
2 store bundtløg (alm løg kan bruges) i halve ringe
Snackærter
olie og soya
En rest kogt ris

Peanuts 
Ristet bacon
Salsa af tre tomater

(de sidste to ting har overhovedet ikke noget med noget som helst at gøre - men jeg elsker begge dele og spiser det gerne til ...ALT)



Varm olien op på en pande (eller en wok sgu da). Svits grøntsagerne. De skal stadig have bid. Hæld soya på og svits yderligere et par minutter. Pas på grøntsagerne ikke bliver alt for slatne. 

Olie varmes på en pande. Risene kommes på og svitses. Soya kommes på efter smag og behag. Jeg krydrede med et nip karry, et nip spidskommen og friskkværnet peber. 


Tips:
Man kan bruge mange forskellige grøntsager: små buketter broccoli eller blomkål, peberfrugt i strimler, sugar naps, squash, forårsløg, porrer, chili, ingefær og citrongræs. Og man kan drysse med forskellige nødder eller kerner. Man kan komme skinketern i eller en rest kylling. Mulighederne er uanede!!

Tips: 
Hvis dine fingre stinker efter uterlig omgang med hvidløgsfed, så gnid dem med groft salt og en lille smule vand INDEN du vasker dem. Så suger saltet noget af "saften" og lugten dæmpes. 

8 kommentarer:

Klidmosteren sagde ...

Uh, totalt lækker mad der ;-)

Hmm, jo tillad mig at komme med en udredning. Havde dine 'tændstikker' været 1/4 mindre havde de heddet Julienne. Havde de været 1/2 størrelse havde de heddet Alumette. Og i dobbelt størrelse havde de heddet Bâtonetts (Sorry, jeg ER en nørd.

Det er lykkedes dig at ramme helt din egen størrelse: det udløser den ære at få den navngivet efter dig. Så ta-da-da: du har snittet Vitanetts!

Knus
Kikært

Losarinas mor sagde ...

Mums ! Tøm køleskabet ret af den delikate slags :-)
Kaffegrum er også godt til ildelugtende hænder :-)

Vita sagde ...

*hulk* hahaha Kikært!
Vitanetts....

Det er lidt ligesom at modtage en pris.
Så jeg vil gerne sige tak til min elskede kone og datter. Og min mor som lærte mig at holde ordentligt på en kniv. Og til Kikært for evig inspiration. Tak!

*rækker en gylden Vitanett triumferende i luften*

Vita sagde ...

Hej Losarinas mor.

Årh jeg elsker den slags tips.
Kaffegrums!
God ide!!

Må til at lære at drikke kaffe igen.

:-) Vita

misspippi sagde ...

Skulle den ikke have heddet Gok gokkeKOK...???
Er slet ikke misundelig på søsters færdigheder hvad angår madlavning.
Hvornår laver du mad igen søs???


Knus lillesøs

Vita sagde ...

Snart, søs... snart!

Newyorkerbyheart sagde ...

Hvor ser det godt ud, Vita! Mon du snart åbner en lille biks som jeg kan komme forbi og købe fra? :-D

Knus
Birthe

Vita sagde ...

"Spise her? Ta' med hjem?"

:-) Du må jo komme forbi en dag, Birthe