lørdag den 22. august 2009

Tyrkisk venlighed og indiske ris



Forleden var jeg i Århus helt alene. Der skulle først og fremmest tankes op med olivenolie og karrykrudt fra "Kloster grønt og frugt" i Klostergade i Århus. 

Der har jeg handlet siden starten af 90'erne og al den tid jeg har boet i Århus. Og jeg elsker det. Betjeningen er venlig og familiær. 

Arif er tyrker og har haft butikken så længe jeg kan huske. Han er altid rolig, mild og smilende. Jeg har handlet med de fleste af hans børn, lige siden de overhovedet kunne nå op til kasseapperaterne. De er altid klar med dejlige drillerier og en kvik bemærkning.

Kommer man der omkring middag, kan man være heldig at møde nogle af midtbyens kokke, der lige er nede for at bestille varer. Jeg har tit selv fået gode råd eller overhørt når kokkene i ren og skær begejstring giver gode råd om specielle grøntsager til fortvivlede kunder.  

Jeg bor for langt væk til at handle frugt og grønt der. Men når jeg er i byen køber jeg altid olivenolie, karry og ris. 

Men jeg savner stadig at komme der flere gange om ugen. Og jeg bliver altid glad af at dykke ned i den lille biks.


Her er min indiske husven, der fortæller lidt om den 5-kilos sæk med ris jeg har erhvervet.

12 kommentarer:

Alice M sagde ...

Nok er butikken spændende, men den er så også den allerdyreste i Århus - specielt med ris i 5 kg's poser... Nej de skal handles hos Dania i Frederiks Allé.

I øvrigt har vi flere gange fået dårlige grøntsager hos Kloster Frugt og grønt - og da han fik sure smileyer (senest i juni 2008) så var det altså slut med at handle der, selvom de er åh så flinke.

Jeg har i øvrigt set at han har en glad smiley nu - en måned efter han fik påbud og gebyrlagt besøg....

Men spændende er butikken i alt fald. Handle der når jeg er tilbage i Århus vil jeg ikke :)

Vita sagde ...

Hej Alice.

Spændende vil jeg nu ikke kalde den. Synes den er temmelig ordinær. Jeg kommer der mest for at hilse på min gamle grønthandler :-)

Det er ca. fem år siden jeg kom der fast. så jeg har slet ikke fulgt med i smileyerne. Sikke noget. Men godt de har fået rettet op på det igen.

Jeg har nu aldrig fået dårlige grøntsager der. jeg håndplukker dem jo selv.

Dania i Frederiksgade - det vil jeg prøve næste gang. Tror faktisk fruen også har købt ris der et par gange :-) Så tak for tippet.

Newyorkerbyheart sagde ...

Jeg ville ønske vi havde sådanne nogle "bikse" her i nærheden, men ak, desværre ikke. Så vi må leve med "slave-olivenolie" og så nogle der er lidt bedre, når vi kommer ud i den store verden :-)

Knus
Birthe

Vita sagde ...

Hej Birthe

Det er hverken øko eller noget. Men olien er god, synes vi. Og billig. Jeg synes ikke det er til at finde noget der ikke smager enten skarpt eller harskt...

:-)
wrappen

Lotten sagde ...

Hold da op, det indlæg vakte minder... I mine otte år i Århus lå jeg i fast rutefart til lige netop den grønthandler :-)
Nu har jeg adskillige yndlings af slagsen på Nørrebro, hvor jeg pt slår mine folder. En yndlingstyrker, en yndlingsiraner og en yndlingsinder!

Vita sagde ...

Hej Lotte

Ja sådan har jeg det også. Minder. Det er bare dejligt at vende tilbage.

Derude på landet hvor jeg bor nu har vi kun en superbest - det er der sgu ikke meget eksotisk over.

:-)

Knus

Anne/Undreland sagde ...

Haaahahaha, jeg vil også ha' en hus-inder! Skønno accent.

Jeg har også haft min faste gang i kloster frugt og grønt. Nu kører jeg dog som regel ud i Bazar Vest, når der skal storshoppes på etnisk. Det er et genialt sted, uha hvor kan man let komme til at slæbe syv gange så meget med hjem, som man kan spise!

Vita sagde ...

Hej anne :-D

Jeg har jo kun været i Bazar Vest TO gange.
Det skal der laves om på!

Jeg æææælsker også min hus-inder.
Nogen gange når vi kører bil, så leger hun indisk txa-chaufør: Dodocab - only drives 40 mile perrr hour....

Har desuden en skønno amerikansk accent også.
Ved ikkehvor hun samler det op. Hun har ikke været nogen af stederne. Endnu!

Anita sagde ...

I har fame knald i låget og jeg er færdig af grin. Og jeg kunne også høre, du var tæt på, Vita ;-D

Vita sagde ...

Søde kaffedåse

jeg tager det som en kompliment.
Og nu kommer vi snart og generer dig!

Klidmosteren sagde ...

Åh, Vita Wrap - I kommer til at føle jer godt hjemme her. I er jo begge pløklinger!

Da jeg boede i midtbyen handlede jeg også der hver eneste dag :-)

Knus
Kikært

Vita sagde ...

Pløklinger!!!!
Næh... nu har jeg aldrig...

hum..bum...og måske alligevel.

:-D